Modulové pletení
Klíčová slova pro vyhledávání v angličtině: modular knitting, Horst
Schulz, Kaffe Fassett
Při použití této techniky
skládáme výsledný výrobek z malých částí, pletených jednotlivě. Modulové pletení
zpopularizoval Horst Schulz (u nás vyšla např. jeho kniha Nové pletení).
Známé jsou také neuvěřitelně barevné vzory, jejichž autorem je Kaffe Fassett -
nejsou sice primárně určené pro modulární pletení, ale skvěle se k němu hodí.
Technika umožňuje snadno vytvořit výrobky, hýřící desítkami barev, vyžaduje však
větší trpělivost než ostatní metody.
Princip je velmi prostý - tohle prostě MUSEL vymyslet chlap! My se taková
léta moříme s přehazováním klubíček a on na to takhle :-) Splétání jednotlivých
motivků ale přece jenom trochu zdržuje, takže práce postupuje o fous pomaleji
než pokud pleteme "vcelku". Za tu námahu to však stojí, žádná jiná z metod vám
nepomůže vytvořit TAK pestré vzory, jako tahle.
Mějte na paměti:
Vzory, pletené touto technikou, vypadají nejlépe, když jsou pletené z tenkých
přízí. U silné příze jsou jednotlivé "moduly" příliš velké a hřmotné a celkový
efekt není tak pěkný. Technika se skvěle hodí ke zužitkování zbytků různých
přízí. Střádejte si přebytečná klubíčka spolu ladících barev a brzy budete mít
dostatečnou zásobu, abyste vytvořili krásný, barevný originál.
Při použití této techniky se obtížně tvoří oblé výstřihy, lepší je volit
výstřih do "véčka" případně jiného geometrického tvaru.
Takhle na to:
1. Splétání motivků k sobě
Klíčem k úspěchu jsou správně pletená krajová oka. Protože se moduly k sobě
splétají právě za tato oka, je nutné, aby byla pletená nejvhodnějším způsobem:
první oko na začátku řady sejmeme hladce, poslední oko na konci řady upleteme
obrace.
Moduly k sobě můžeme splétat hladce nebo obrace.
Při "hladkém splétání" poslední oko v řadě sejmeme. Vpíchneme jehlicí do
krajového oka sousedního motivu, nabereme přízi a protáhneme ji. Přes takto
vytvořené oko pak přetáheme sejmuté oko.Práci obrátíme a pokračujeme rubovou
řadou zpět. Jelikož naše krajové oka sahají vždy přes dvě řady, splétáme vždy
pouze v lícové řadě.
Při splétání obrace postupujeme podobně, ale vpichujeme "zezadu dopředu"
namísto zepředu dozadu.
Pokud by nás splétání vůbec nebavilo, můžeme prostě plést jednotlivé motivy
nebo jejich pruhy a na konec je k sobě sešít.
2. Nahazování nových ok
Pro tuto techniku často budete potřebovat nahodit větší počet ok. Použijte
metodu rozplétání: vpíchneme do existujícího oka, nabereme a protáhneme přízi
jako při pletení hladce. Oko však nespustíme z jehlice, namísto toho na ni
navlékneme i to nově vytvořené. Takto můžeme postupovat libovolně dlouho a
vznikne nám řada nových ok, nad kterými budeme pokračovat v pletení dalšího
motivku.
3. Tvary motivů
V podstatě mohou být jakékoli. Můžeme spojovat čtverečky, obdélníčky či
motivy pletené do kruhu. Já mám nejoblíbenější tři druhy tvarů, které jsou
zároveň jednoduché a přitom efektní.
a) čtverečky (z mě neznámých důvodů jim v českém překladu knihy Nové
pletení říkají "chňapky. Já bych si nima nic nechňapala, ale zkusit to můžete
:-)
Začínáme na lichý počet ok. Nahoďte dvojnásobný počet ok, než odpovídá šířce
čverečku, který chcete vyrobit - počet ok musí být lichý. (Např. pokud máte 20 ok = 10 cm a chcete
čvereček o straně 10 cm, nahoďte 41 ok). Čtvercový tvar budeme vytvářet tak v
každé liché řadě uprostřed spleteme prostřední 3 oka.
1. a každá další lichá řada: Označíme si středové oko, poté pleteme až k oku,
které je PŘED tímto středovým okem. Sejmeme toto oko + oko následující
(středové). Další oko upleteme a obě sejmutá oka přes ně přetáhneme.
2. a každá další sudá řada: Pleteme celou řadu bez splétání.
Můžeme plést jak hladce, tak obrace, hezký efekt vytváří střídání hladkých
proužků a plasticky vystupujících proužků, pletených obrace. Střídání barev je
jen na nás a naší fantazii.
V poslední řadě, kdy nám zbývají na jehlici pouze tři oka je spleteme do
jednoho oka. Nyní buď můžeme přízi ustřihnout, protáhnout ji posledním okem a
vznikne nám tak izolovaný čtvereček nebo můžeme pokračovat dalším motivkem a
ušetřit si tak na konci sešívání.
V takovém případě necháme poslední oko na jehlici a k němu nabereme z hrany
právě vytvořeného čtverečku tolik ok, kolik odpovídalo polovině ok, na které
jsme začínali. Druhou polovinu ok nahodíme na jehlici rozpletením (viz úvod této
sekce) a pokračujeme zcela stejným způsobem v pletení dalšího motivu.
|
|
první motivek
|
|
|
motivy, spletené k sobě
|
|
|
b) úzké kosočtverce
Jeden z nejsnadnějších motivů. Začneme nahozením dvou ok, v další řadě
rozpleteme každé z těchto ok anglicky na dvě oka - na jehlici jsou čtyři oka.
Podle toho, zda chceme kosočtverec delší a štíhlejší nebo spíš širší a kratší,
dále rozplétáme oka v každé druhé řadě (štíhlý tvar) nebo v každé řadě (široký
tvar).
Při rozplétání nyní vždy nejprve upleteme krajové oko a teprve druhé oko
v řadě rozpleteme na dvě. Obdobně na konci práce rozplétáme předposlední oko
a poslední oko upleteme jako krajové. Takto pokračujeme, dokud nedosáhneme
takové šířky kosočtverce, jakou jsme chtěli. Poté začínáme oka opět ujímat
(spleteme druhé a třetí, resp. předposlední a před-předposlední oka v řadě).
Když nám zbydou na jehlici poslední dvě oka, začneme opět rozplétat, stejně jako
na začátku.
Tímto způsobem upleteme pruh tak dlouhý, jak dlouhý má být náš výsledný
výrobek.
Poté nahodíme tolik ok, kolik odpovídá počtu ok v nejširší části motivu a
začneme v každé řadě na kraji po jednom oku ubírat a zároveň tento nový pruh
připlétáme k tomu prvnímu...
c) šestiúhelníky
Jsou oblíbené především díky jejich tvaru, který při použití vhodné kombinace
přízí vytváří prostorový dojem. Jejich pletení je velmi podobné pletení
čtverečků, pouze na krajích přidáváme oka, která přes ujímání uprostřed tvaru
drží stále stejnou šířku pleteného motivu.
Postupovat tedy budeme tak, že v každé liché řadě uprostřed tři oka spleteme
a zároveň v každé sudé řadě druhé oko a předposlední oko rozpleteme na 2 oka
(krajová oka budou řadu zahajovat a uzavírat). Pletenina tak zůstane stejně
široká a vytvoří postupně hluboké "véčko".
Poté, co upleteme "véčkový" tvar, nabereme oka z pravé šikmé stěny tohoto
véčka a pokračujeme nad nimi v pletení rovně, přičemž na levém okraji tento nový
obdélník připlétáme k levé straně véčka.
Pokud budou barvy rozložené tak, že vpravo bude barva nejtmavší, vlevo o něco
světlejší a "záklopka" nejsvětlejší získá
tvar prostorový vzhled.Můžete ale s rozložením barev experimentovat, abyste
dosáhli nejzajímavějšího výsledku. Originálně např. vypadá, pokud jednou za čas
v pletenině upleteme "záklopku" ze zcela jiné, barevně kontrastní barvy. Poruší
se naprostá pravidelnost a vznikne vizuálně efektní detail.
|
|
nepoužila jsem doporučené prostřídání tmavších a světlejších barev a přesto vzor působí "prostorově"
|
|
|
|
Modulární pletení se dá také použít jako základ pro abstraktní fantazijní
vzory. Pokud přestanete plánovat stejnoměrné motivy a začnete prostě plést a
přidávat na různé strany různé počty ok, můžete vytvářet vlastní kompozice, ať
už bude výsledkem šála, polštář nebo třeba i celý svetr.
|